UX design a gyakorlatban, mítoszok.

BlogComments are off for this post.

Főoldal » UX design a gyakorlatban, mítoszok.

Amikor még létezett, uxmyth.com weboldalán 32 pontban felhasználói tapasztalatokat (UX = User eXperience) osztott meg Gócza Zoltán  és Kollin Zoltán . A rövid és tömör összefoglalók mítoszokról szóltak, melyeket a weboldal tulajdonosok gondolnak felhasználóikról.

Mit is jelent az UX design?

Olyan weboldal tervezési eljárás, mely felhasználói tapasztalatok útján készül – a felhasználók vagy toborzott tesztelők véleménye és visszajelzésének segítségével olyan kezelő felületet hoznak létre mely könnyen kezelhető – egyértelmű és átlátható. Az ilyen weboldalakat általában úgy emlegetjük, mint akiktől tanulni lehet a szakmát. Az angol nyelvű UX/UI definíció itt érhető el: http://uxdesign.com/ux-defined

Az emberek olvasnak az interneten.

Az emberek csak akkor olvasnak szóról szóra az interneten, ha érdekli őket a tartalom. Ezért igen fontos a jól megírt tartalom – de az csak akkor fogja érdekelni a látogatót, ha már átfutották az oldalt és a kiemelt információk, témára jellemző címsorok és rövid előljáró paragrafusok alapján úgy ítélik meg, hogy a tartalom érdekli majd őket. Amióta az interneten megjelent információáradat arra ösztönzi az embereket, hogy siessenek megtalálni a számukra releváns tartalmat tovább ugorják a számukra irrelevánsakat.
Ebből következik, hogy nem várhatjuk el az olvasóktól, hogy végigolvassák a cikkünket, ha azt nehéz áttekinteni vagy nem releváns az ő kereséseikkel. Kerülni kell a hosszadalmas szöveg-blokkokat, felesleges körítéseket, utasításokat, reklámszövegeket és csevegéseket.

Milyen keveset olvasnak?

2013-ban az analíziseket értékesítő Chartbeat analizálta a Slate-t és más weboldalakat és azt találták, hogy a látogatók csak 50-60 %-ig görgették le a cikkek oldalait. Mi tehát az érdekes ebben? Hogy sokan megosztották a tartalmat anélkül, hogy végigolvasták volna azt!
Angol eredeti cikk: Ezt a cikket soha se fogod végigolvasni!

Jakob Nielsen szemkövető (eye-tracing) vizsgálata rámutatott, hogy a tartalmakat kevesebb mint 20 %-ban olvassák végig.

Nielsen egy másik kutatásában rávilágított arra a tényre, hogy a jól olvasható betűtípusok 124 %-ban jobb kezelhetőséget adnak.

Felhasználhatósági tesztjében Gerry McGovern azt találta, hogy 15 -ből 1 felhasználó találta meg azt a fontos információt az oldalon, amit úgy rejtettek el, hogy nem emelték ki!

Steve Krug jogerősre emelte a “Dont Make Me Think” című könyvében, hogy a legfontosabb tény a webes felhasználók körében, hogy nem olvasnak – hanem beolvasnak (scan).
Amikor szóról szóra olvasunk:

Amikor megtalálta az olvasó azt a fontos részletet amit keresett, az egész cikket hajlandó végigolvasni!

Amikor elkezdik olvasni a cikket és úgy látják, hogy könnyű azt olvasni a számítógép képernyőjén.

Kutatásokkal alátámasztott tény, hogy vannak azonban olyanok akik módszeres böngészők, ők minden oldalt a tetejétől az aljáig minden esetben végigolvasnak.

Azok a weboldalak amik jól struktúráltak, úgy terveztek, hogy felületesen is el lehessen olvasni – nagyobb valószínűséggel lesznek végig olvasva.

Comments

Top