Új grafika tervezése vagy Új struktúra UX alapokon?

BlogComments are off for this post.

Főoldal » Új grafika tervezése vagy Új struktúra UX alapokon?

Körülbelül öt éve tart a vita, mely az új grafika készítése és az új struktúra kialakítása körül forog. A legtöbb tervező úgy gondol munkájára mint újratervező – és kevés aki úgy érzi, újratervezi, átgondoltan elrendezi az ügyfelei weboldalát és figyelembe veszi a legújabb trendeket.

Sok grafikus homályosan látja még, melyiket válassza – melyik projektnek mire van szüksége. A különbség megértése boldogabb ügyfelekhez vezet, akik látják – a grafikus érti és eléri azokat a célokat amiket kitűztek eléjük megrendelőik.

Sokszor van szükség a weboldal grafikai átrajzolására, de sokszor elegendő az elemek átgondolt elhelyezésének a kialakítására. Minden attól függ, hogy az ügyfél weboldala hogyan működik, milyen céloknak kell megfelelni – és milyen a látogatószám, azok hogyan reagálnak a változásokra.

Olvasson tovább, hogy megértse melyik projektnek mire van szüksége – melyik weboldalt hogyan lehet javítani.

Mi a különbség az UX és az UI között?

Az, hogy újrarendezni vagy újra tervezni kell a weboldalt nem mindig 100%-ban tiszta sor, de ökölszabályként elmondható, hogy a weboldal újratervezéséhez szükségünk van: új színsémára, grafikákra, typográfiára, stb… Az új struktúra főleg a célokra és a funkciókra összpontosít.

Fehér ház grafikai újratervezés

A Fehér ház weboldala átesett egy nagy átrendezésen amikor Obama elnök hivatalba lépett. (screenshot az iterasiarchive ből és a whitehouse.gov oldalról)

Az újrarendezés főleg arra öszpontosít mely elemek nem működtek igazán és melyek azok amelyek igen – nagyobb hangsúlyt érdemelnek. A felújítás során nagyobb hangsúlyt kaptak a mai trendek – haladjunk a korral.

A legtöbb grafikus úgy érzi, a felülvizsgálat után re-design -ra van szükség, tehát új grafikákra – az átrendezés helyett, de az igazság az, hogy mindkettőre szükség van. Az alábbiakban részletesen át fogjuk venni mindkettő erősségét és gyengeségét, hogy ki tudjuk választani melyik projekthez melyikre van szükség.

Új weboldal vagy re-design?

Újra csak említjük, az új grafika az új site esztétikai váltását célozza meg. A re-design valószínűleg a színek, grafikák és vizuális elemek átalakítását célozza meg. Kevésbé jellemző vagy abszolút ki is hagyható ilyen esetekben a tartalom átrendezése, átalakítása, szövegek tördelésének módosítása.

Mikor kell új weboldalt készíteni?

Amikor a weboldal struktúrája pontosan olyan, mint ahogyan szeretnénk, jól működik. A felhasználók boldogok, a weboldal azt adja amit szeretnénk. A probléma pedig az, hogy a weboldal az elmúlt öt, hat évben pontosan ugyanazt a képet mutatja. Bár tökéletesen funkcionál – és működne még évekig, de tartunk tőle, hogy az üzlet hanyatlani fog – a látogatók elpártolnak, mert primitívnek tartják.

Ez az állapot amikor az új weboldalra szükség van! Nem kell a weboldal funkcionalitását módosítani, a tartalmat megváltoztatni, a felépítést bolygatni. Egyedül egy ráncfellvarrás – új megjelenés kell, hogy friss és új, modern legyen a weboldal.

A re-design alatt figyelemmel kell tartani az alábbiakat:

Újratervezéskor nem csinálunk új szerkezetet, funkciót, csak a vizuális elemekre öszpontosítunk. Eldöntjük, hogyan módosíthatóak, vagy javíthatóak. A legtöbb újratervezett weboldal visel olyan funkciókat melyek megvoltak – sőt súlyosan hasonlít az új site az előző oldal tartalmi megjelenésére. Lehet, hogy dolgok – boxok elemek elmozdulnak, de csak azért, hogy vizuálisan jobban illeszkedjen. Az új weboldal tervezésekor elhagyjuk a stuktúra elemzését, figyelését – ezáltal az ugyanúgy funkcionálni fog utána is. (lásd Origo új design)

A re-design sokkal hamarabb véghez vihető mint az új struktúra felépítése. Ha az előző oldal CMS rendszerű azaz a háttérben valamely ismert (joomla, wordpress vagy drupal) tartalomkezelő fut, elegendő egy új CSS vagy template készítése. Megfontolandó azonban, ha eddíg nem CMS alapú volt, át kell-e váltani új elrendezés (re-align=új stuktúra) készítésébe. Lehetséges, hogy megéri az időt az új struktúra, cms kialakítása, hogy ha az ügyfél rendszeresen szeretne újítani, fejleszteni.

Meg kell győződni arról, hogy az ügyfeleink felkészültek-e az új megjelenésre! Eleinte minden bizonnyal lesznek károgó, minket elvetemültnek tartó és a oldalon nehezen kiigazodó látogatóink, akik panaszkodni fognak az új oldalra, de (remélhetőleg) a legtöbb látogató örömmel fogadja, üdvözli az új terveket. Azok az ügyfelek, akinek nem volt még weboldal újratervezése, és meglátja a panszokat – meglepődnek – kérik vissza a régit, elgondolkodnak a hasznosságon… De a statisztikák fogják mutatni a javulást…

Ne feledjük, hogy a tervező sokszor intuitív módon és nem a kemény adatokra támaszkodva fogja az új megjelenést kialakítani! Mivel a funkció érintetlen marad, a látogató ösztönösen folytatni tudja majd az oldal használatát, ellenben egy újra struktúrálással.

Új rendszer – új struktúra

Összehasonlítva az új design kialakításával főleg a felhasználói ismeret és használhatóság van előtérben! Az átrendezéssel és új struktúrával kompletten lecserélhetjük az oldal működési elvét, funkcióit – hozzáadva természetesen új grafikai elemeket is.

Rengeteg időt kell azzal eltölteni, hogy megtaláljuk, feltárjuk mely részeknek van szüksége új felépítésre. Kitalálni, mely részek működnek és melyek nem? A legfontosabb, mit le kell szögezni az elején, hogy az új oldalban milyen sturktúrális módosulások, új funkciók kellenek majd.

Többek között az új struktúra kialakítása új design készítéssel fog járni – természetesen jogosan, aki időt és pénzt szán az új funkciókra, elvárja az új – friss megjelenést is! Ismerős érzés, ha a felújításra gondolunk – inkább a vizuális részét látjuk magunk előtt – és nem a funkcionalitás oldalát. A grafikus dolga természetesen az is, hogy megtalálja hova teheti be az új funkciókat és ötletet nyerjen az új megjelenésben rejlő új funkciókhoz is.

Mikor szükséges új struktúra?

Ha a weboldal nem úgy funkcionál mint ahogyan azt elvárjuk. Lehetséges, hogy a kódban van a hiba, vagy hiányzik néhány modul? Esetleg rossz sorrendben próbáljuk végrehajtani a műveleteket? Ilyenkor új struktúrára van szükség.

Újrastruktúrálásra akkor is szükség van amikor az ügyfél új üzletágba kezd, ha meglévő oldalhoz adnak hozzá webáruházat, katalógust vagy cégtárat. Például nem elég csak telepíteni egy webáruház modult, újra kell dolgozni a főoldalt, kivenni azokat a részeket amik nem szükségesek, elvenni a régi árlistákat vagy feltölteni az új katalógusokat. Arra a kérdésre, hogy hányszor kell újrastruktúrálni az oldalt a válasz az, ahányszor az ügyfél kéri! Ahányszor szükséges – mindahányszor felül kell vizsgálni a teljes vagy részegység működését, javítani a felhasználói eligazodást, élményt. Ha a célok nem teljesülnek – hozzá kell adni valamit vagy lecsípni a jelenlegiből – ami új designt is igényel és a tartalom – szerkezet változását. Az ügyfelek részére stressz, hogy a weboldalon rendszeresen karbantartást végeznek, és nem csak “történik valami” néhány évente…

Mivel az új stuktúra funkcionális módosításokkal jár, célszerű olyankor elvégezni amikor “holt” szezon vagy téli/nyári szünet van- hogy ne csökkenjen a látogatók száma a karbantartások miatt. Legnagyobb hiba ha a nagy vásárlási lát közepén – vagy ünnepi lázban bekövetkezik egy hiba. Természetesen elkerülhetetlen, hogy a használat során ne jöjjenek elő az új problémák, melyeket azonnal orvosolni kell. Ha az ügyfél ragaszkodik hozzá, hogy a főszezonban történjen az átalakítás le kell beszélni róla. Ha továbbra is sürgeti a dolgot, csak akkor fogadjuk el a projektet. (karácsony előtt egy héttel nem borítjuk fel a tablet webáruházat…)

Az újrastruktúrálás folyamata

Az új felépítés kialakítását megelőzi egy igen mély feltáró munka. Meg kell beszélni miket észletlünk működőképesnek és miket nem. Időt szánunk arra, hogy mi az ami maradjon és mi az amit el kell hagyni. Az egyik legfontosabb a feltárás alatt megtalálni az okát az új rendszer kialakításának és a célját az átszervezésnek. Legtöbbször konkrét célokkal érkeznek az ügyfelek – és konkrétan látják, hogy fog működni az új oldal. Végig kérdezzük, mik ezek a célok és hogyan látják a működést. Részletesen leírjuk a funkciókat, sorrendeket.

Az újrastruktúrálás folyamata valahol az új weboldal és új design közé esik. Néhány elem új, néhány megmarad a régiben. Az, hogy hol és mennyi – az minden projektben egyedi.

Az A/B tesztek nélkülözhetetlenek az újrastruktúrálás során. Ismeretlenekkel történő tesztelés A/B módszerrel a régin és újon olyan pontos adathalmazt fog adni, mely alapján eldönthető melyiket válasszuk. (hozzá kell tenni, érdemes ugyanolyan design megjelenéssel dolgozni, hogy kiszűrhető legyen azoknak a torzító hatása akik a designt díjazták.)

Az újrastruktúrálás során ne feledjük:

Mint a redesign, rengeteg dolgot kell észben tartani. Elsőként fontos, hogy meg legyen a cél, és az ahhoz vezető út. Ezek a célok nélkül – és folyamatos észbentartása nélkül az egész csak egy redesign-be fog fulladni.

Nem minden újratervezés nagy projekt, sok esetben néhány apró változtatás, néha azonban az egészet a legelejéről kell kezdeni. Mindíg tartsuk észben, nincs hiába a munkánk- könnyen elcsüggedhet az aki csak “javítgat” – de alig látható az eredmény. Látni kell azt a részt amit javítani kell. Ha 90%-ban jól teljesít az oldal, meg kell találni azt a 10%-ot ami nem az igazi – és csak azt javítani!

Azt is szem előtt kell tartani, hogy az új struktúra bele fér-e a régi rendszerbe? Bírni fogja -e a CMS tartalomkezelő rendszer a megnövekedett – vagy átalakult forgalmat? A kód megfelelően lett-e megírva az elején? Be lehet-e illeszteni majd a funkciókat? Meg fog-e térülni a befektetett idő és pénz?

Továbbá bázispont: minden újrastruktúrálás konkrét adatokon kell nyugodjon! Mindíg ott kell legyen az ügyfelek véleménye és tapasztalata a kezünkben mielőtt bármit átalakítanánk – mert ők fogják használni az új oldalt is.

Következtetés

A legtöbb esetben már maga az ügyfél is tudja, mire van szüksége – de mi minden esetben adunk javaslatot mindkettőre – vagy választási lehetőséget valamelyikre. Nem mindenki tud megbarátkozni egy új rendszerrel – és nem mindenki tudja megtanulni egy bonyolult program működését, de ha tényleg erre van szükség a projekt kezdete előtt tájékoztatjuk az ügyfeleket a kimenetelről, bemutatunk egy tervezett működési elvet.

Ha konkrét hibák vannak a működésben – biztos, hogy kell egy újratervezés. Ha csak azt szeretnénk, hogy új, friss megjelenésű legyen a weboldal – elegendő lesz egy redesign is. Legtöbb esetben el tudjuk dönteni mire van szüksége az ügyfeleinknek.

Utolsó gondolatként: Mielőtt bármit teszünk mindíg készítsünk biztonsági BackUp másolatot az eredeti – régi oldalról és a fontosabb módosításokról – verziókövető mentéseket – hogy bármikor visszatérhessünk a régire, előzőre!

Forrás: http://www.webdesignerdepot.com/2010/06/redesign-vs-realign/

Comments

Top