Webergonómia 3. rész – Az ergonómia kritériumai, összesítő táblázat

BlogComments are off for this post.

Főoldal » Webergonómia 3. rész – Az ergonómia kritériumai, összesítő táblázat
Téma Kritérium Leírás
Józanság Egyszerűség Egy zavartalan működésű weboldal a cég hitelességét erősíti!
Nem túlzsúfolt, túlterhelt Animált képektől mentes, az animált képeket csak a fő és erős üzeneteknél használjuk, mert vonzzák a szemet, elvonják a figyelmet – ha nem releváns akkor zavaró.
Olvashatóság Tisztaság Tény, hogy a monitoron való olvasás nehezebb mint a papíron (25%-al több az olvasás ideje) melyet figyelembe kell venni. A szövegeket ennek megfelelően kell tagolni.
Struktúráltság A szövegeket struktúrálni kell bekezdésekbe és címek alá különböző szintekig, hogy megkönnyítse az olvasást.
Elrendezés A különböző információ részek rendezhetőek fontossági sorrendben is. A legfontosabb információ töredékek megjelenhetnek például a lap tetején.
Használhatóság Könnyedség a böngészés alatt Az íratlan három kattintás szabálya, előírja, hogy mindent amit a felhasználó keres három kattintás alatt elérjen.
Lokalizálás A látogatónak lehetőséget kell adni, hogy lássa, éppen most hol van lokálisan az oldalon. Ezt célszerű mindig mutatni. Továbbá a logónk minden oldalon ugyanott legyen és lehetőleg egy uniformizált grafikát használjunk, hogy tudassuk a felhasználóval, hogy még mindig ugyanazon az oldalon jár. Az oldaltérkép egy különösen hasznos eszköze annak, hogy a felhasználó megtalálja az aktuális oldaltól vezető utat a keresett tartalomig.
Szabadság a böngészés alatt A weboldalnak lehetőséget kell adnia a felhasználóknak, hogy visszatérjen a főoldalra a felső sávra való kattintással (bevett és elfogadott szokás). Teljesen mindegy, hogy éppen melyik oldalon áll, látja-e a navigációt esetleg tökéletes a navigációs rendszerünk a menünk, mindig kell egy biztos pont, ahonnan visszatérhet a főoldalra. Lehetőség szerint azonban továbbra is meg kell adni a szabadságot a felhasználónak, hogy a főmenüre való visszatérés nélkül bárhová eljusson az oldalon. Intro, animált előoldalak kerülendőek – zavarják a felhasználót.
Cím láthatósága Az oldal URL-je mindig láthatónak kell legyen, továbbá kellően tükrözze és tisztán érthetően mutassa meg, hogy a felhasználó hol van az oldalon valamint könnyen vissza tudjon térni vele 1 szintet. (felhasználóbarát URL-ek)
Az információ kézzelfoghatósága Az információ a weboldalunkon minősít minket, azaz jelentessük meg a frissítés napját, szerzőjét, tulajdonosát, jogokat és értéküket.Ezen túlmenően kerülendő a figyelemfelkeltésért létrehozott “Az oldal szerkesztés alatt” jelzőket.
Homogén szerkezet Azok az elemek, melyeket a böngészés során használunk mindig ugyanazon a helyen maradjanak – amennyiben ez megoldható. (navigáció, info-sáv, stb)
Idő Betöltési idő Az oldal betöltési ideje olyan rövidnek kell legyen, amennyire csak rövid lehet – figyelembe véve azokat a felhasználókat akiknek lassú az internetkapcsolata. Tapasztalatok szerint a felhasználók legfeljebb 15 másodpercet szánnak rá, hogy egy oldal betöltődjön. Ez a tényező attól is függ, hogy milyen képelemeket használtunk, milyen a szerver valamint a felhasználó gépe és internetkapcsolata.
Optimalizált képek (erre szakosodott a seografika.hu!) Jó ötlet, hogy a képeket optimalizáljuk arra a méretre, amekkora lesz a valós megjelenítés – amennyire ez megoldható – kiválasztva a legmegfelelőbb formátumot és a legkevesebb színt amiből áll a kép. (a színskála szélessége nagyban befolyásolja a végső kép fájlméretét – így az oldal betöltési idejét is!) Elfogadott, hogy a képek nem nagyobbak 30-40 kb-nál – azonban a célszerű biztosítani a nagy felbontású képeket is, ha valaki önként be akarná tölteni azokat. (Főleg webáruházaknál!) (például egy link a kép alatt: Töltse le a nagy-felbontású képet itt >>>)
Nem átméretezett képek A fentiekből természetesen jön az, hogy nem minden képet érdemes átméretezni.
Interaktivitás Hypertext Linkek Az interaktivitás leírja, hogy milyen lehetséges interakció történhetnek a felhasználó és a website között. A hypertext linkek hatalmas lehetőséget nyújtanak a felhasználónak, hogy több úton is elérhessen oda ahova szeretne. Webdesignerek tanácsai alapján célszerű elegendő több helyen utalni a szövegekben, hogy ahhoz a szóhoz vagy szövegrészhez kapcsolódik egy részletesebb írás vagy információ. Például a webdesign szolgáltatásunk részletező lapja elérhető a fenti linken “webdesign” is. A túl sok link nehezen olvashatóvá teszik a szövegeket.
Információk szegmentálása Annak érdekében, hogy a látogatók az információt könnyebben megtalálják és felkeltsük kíváncsiságukat jó ötlet szegmentálni azokat. A szegmentálható információk különösen jól megvalósíthatóak a hiperlinkekkel és szalagcímekkel. mely elvezeti őt a megfelelő cikkhez.
Könnyű feltételek Jó ötlet, ha minden lehetőséget megadunk az ügyfelekkel való kommunikációra. Különös tekintettel arra, hogy összegyűjtsék a megjelenítéssel és hibákkal kapcsolatos igényeiket, melyeket levárnak a weboldalunktól. A minimum az, ha valakivel könnyedén kapcsolatba léphetnek kitöltve egy kontakt form- űrlapot vagy küldenek egy levelet.
Rugalmasság A Rugalmasság leírja, hogy mennyire lehet felhasználónként személyre szabni egy weboldalt, felhasználói beavatkozást.
Betűméret átméretezés A weboldal szövegeit lehetőség szerint ne abszolult mérettel adjuk meg – így könnyítve a felhasználóknak az átméretezést, gondolva az idősekre, gyengén látókra és extrém felbontású monitorral rendelkezőkre.
Alkalmazkodástalanság Az alkalmazkodás mutatja meg, hogy egy weboldal mennyire tud automatikusan személyre szabódni a felhasználók tevékenysége után. (ford megj.: Tudom, a szabódni nem túl magyaros, de ez fejezi ki legjobban az automatizáltságot.) Adaptivity describes the ability for a website to automatically become personalized without user intervention.
Megközelíthetőség, elérés Minden elérhető Az elérhetőség azt jelenti, hogy lehetőség van a weboldalon bármit univerzálisan elérni az összes felhasználói típus számára beleértve a gyengén látókat és a vizuálisan fogyatékos embereket is. Létezik néhány egyszerű hozzáférhetőségi szabály, melyet követve elérést biztosítunk a legtöbb ember számára függetlenül a szoftvertől, hardwaretől, konfigurációtól és fogyatékosságtól.
Kezelhetőség bármivel, bárhonnan és bárkinek. Inter-kezelhetőség Tisztelet minden standardnak, mint a W3-nak http://www.w3.org/WAI/ mely segít és garantál egy megfelelő szintű inter-kezelhetőséget, köztük olyan felhasználóknak akik különböző szoftverekkel érik el az internetet.
Átlátható formátum Preferáljuk azokat a formátumokat, melyeket használva átlátható és szövegként is könnyen olvasható mód-ban is tökéletesen jelenítik meg az írásokat, a weboldal tartalmát. Ennek mentén kell a HTML-t előnyben részesíteni a Flash -es információ megjelenítésekkel szemben a plus információk mejelentetésére és a képekhez, animációkhoz mely utóbbi módon zavarhatja a felhasználókat és megnehezítik a fogyatékkal élők internetezését. Grafikus információk ezért csak akkor alkalmazhatóak ha azok csak úgynevezett “bók” -ok, díszítik az oldalt.
Képaláírás A képaláírás vagy helyettesítő szöveg, ha a kép nem megjeleníthető helyettesíti a képet (egy alt=”tetszőleges szöveg” címke használatával, hogy megkönnyítse és segítse a vizuálisan hátrányos helyzetben lévő emberek számára megérteni a kép tartalmát.
Szinek választása A színeket úgy válasszuk, hogy a színvak emberek is tökéletesen tudjanak tájékozódni az oldalon és elérjenek minden információt.
A CSS leíró lapok egészséges használata Az információk úgy is jelenjenek meg, ha nem elérhető a style sheet, a CSS leíró lapok közül bármelyik!
Módosított kontraszt Elegendő kontraszt kell a háttér és a szöveg, kép között. Főleg érvényes ez a nehezen látókra, hogy el tudják olvasni a tartalmakat.
Állítható betűmretek A betűméretnek adoptálhatónak kell lennie egy nagyobb méretre, ha szükséges – megkönnítve az olvashatóságot – továbbá nem lehet olyan kicsi, hogy a fáradt szemmel ne tudják elolvasni.

 

Comments

Top